І. Градски транспорт или кола?
Ще започна с няколко уговорки. Първо, в момента нямам лична кола и при нужда пътувам с градския транспорт, като се стремя да прибягвам до такси само при крайна нужда. Второ, живея относително близо до работата си и съм сред малцината щастливци, които могат да ходят на работа и да се връщат пеша. Това ми отнема около половин час /в едната посока/. И трето – винаги съм бил склонен да отдавам предпочитание на придвижването пеша или с колело.
Поводът за моите размишления на тема “градски транспорт в София” или защо софиянци предпочитат за пътуват с колите си са лепенките, които видях разлепени по автобусите. В тях неизвестна за мен анархистична организация призовава за безплатен транспорт. Набързо погледнах в интернет и открих, че най-вероятно автор е Федерацията на анархистите в България (ФАБ). Според написаното на страницата, акцията за разлепване на листовки датира от 4 януари 2002 г. /http://a-bg.net/new/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=34/. Което ме подсеща, че ако е вярно, то софийските автобуси не са били почиствани като хората поне от тази дата. Но за това друг път.
Идеята на пръв поглед ми се стори интересна, а предполагам не само на мен. Едва ли има пътник, който да не иска да се вози без да плаща, при това напълно редовно. По-късно обаче промених мнението си. Реших, че пътуването с обществения транспорт трябва да е платено, и то не само по икономически причини. Безплатното по нашите географски ширини често води до пълна безотговорност. А състоянието на софийските автобуси, трамваи или тролеи и сега не е блестящо. Съвсем друг е въпросът за цената на един билет.
Тези и други подобни мисли ме доведоха до един ключов за столичани, а и не само за тях проблем: огромният брой коли и задръстванията, които те предизвикват. На този етап ще си позволя да не се спирам на теми като паркиране или замърсяване, които ще разгледам друг път.
Защо хората предпочитат да пътуват с кола и не се блазнят от удобствата на градския транспорт? И какво би трябвало да се направи, за да бъдат убедени да помогнат поне малко да се превърне столицата в едно по-чисто и приятно място за живеене?
Първо, цената на придвижването из града. В момента един билет струва 70 ст., но при организацията на линиите и липсата на метрополитен, обслужващ основните направления масовият пътник дупчи поне два билета. Засега още не са въведени билети, позволяващи пътуване в рамките на определено време, без значение броя на използваните транспортни средства. Това прави пътуване в една посока почти съпоставимо с цената на литър бензин или дизел. Ако приемем, че купуването и използването на кола означава наличието на достатъчно свободни средства в персоналния бюджет, то при подобно съотношение изборът почти винаги е в полза на автомобила. Да не забравяме, че в София липсват всякакви допълнителни разходи от рода на такса “център”, плащане за паркинг или за право на паркиране /личните ми наблюдения сочат, че таксата “синя зона” масово се пренебрегва/. Възможността безнаказано да оставиш колата си на най-невероятни места и неспазването на наложените правила и забрани в тази област допълнително усложняват положението.
Второ, факторът “време”. Тук отново аргументите са в полза на автомобила. По-горе споменах за организацията на маршрутите и практическата липса на метро или друг подобен транспорт. В резултат преминаването на разстояния от 5-10 км. отнема неоправдано много време, а в задръстванията автобусите или трамваите не ползват никакво предимство. Незнайно защо съществуващите ленти, запазени само за градския транспорт, вместо да бъдат разширени, просто бяха забравени.
Трето, комфорт. Мисля че по този въпрос няма какво да говорим. Повечето транспортни средства са в жарко състояние, купуването на рециклирани трамваи или автобуси е само палиативна мярка, която не допринася за разрешаването на проблема. Мръсно, изпочупени или скъсани седалки, разбити коли, често студени през зимата… Всеки може без трудности да допълни това описание.
Тук няма да разглеждам фактори като ползването на личен автомобил като израз на финансово положение или самочувствие, както и съвсем разбираемото желание да имаш такъв след десетилетия на ограничения /предполагам, повечето си спомнят годините на чакане за Москвич или Лада?/.
Има ли изход от това положение, което всеки ден става все по-лошо? Разбира се, но са необходими добра воля и ясни мерки. Тук първият ход трябва да бъде на Софийска община.
Първо, да се убедят софиянци, че финансово е по-изгодно да се пътува с градски транспорт. Вярно е, че цената на билетите изглежда ниска в сравнение с европейските столици, но и стандартът ни е малко по-различен. С минималната заплата от 160 лв. могат да се купят близо 230 билета, което направо е абсурдно. Да не забравяме, че и “Столична компания за градски транспорт”, и “Метрополитен София” са общински фирми и финансирането им идва главно от общинския бюджет. /”Правата на едноличен собственик на "СКГТ - София” ЕООД се упражняват от Столичен общински съвет.” – цитат от сайта на Софийски транспорт - http://www.skgt-bg.com./ Т.е., предлаганите от тях услуги следва да са съобразени като цена с възможностите на жителите на града.
Второ, да се инвестира в градския транспорт, за да придобие той ако не модерен, то поне по-поносим вид. И по-чист - почистването е не само финансов, но и организационен проблем.
Трето, да се оптимизира транспортната мрежа и да се осигурят ленти и зони, запазени само за него. По големите софийски булеварди може безпрепятствено да се задели автобусна лента и да се налагат санкции на нарушителите. А ако и метрото най-после свърже “Обеля” с “Младост”…. Ех, мечти….
Да се спазват всички ограничения при паркиране, по-специално в “синя зона”. Да се върнат тротоарите на пешеходците, а за колите да останат само улиците. Не е лошо навсякъде да се въведат автомати за таксуване и всеки да си прави сметката кой вариант е по-изгоден за него. /Това май вече отива в раздела за научна фантастика, но колко хубаво би било да се върви спокойно, а не да се прескачат коли, спрени къде ли не!/ Липсата на паркинги е само едната страна на медала и често е само оправдание за хаоса.
Би било прекрасно, ако нашият градоначалник или част от ръководният му екип слязат от джиповете и лимузините и са повозят на велосипеди. Страхувам се, че предвид националните и манталитетни особености това ще остане само едно пожелание.
Но май друг път няма. Или ред, или хаос. Аз искам да живея в един чист и подреден град. А вие?
НОВИ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Защо европейците ненавиждат русите ? - Г...
До тогава аз обича лично МПС.
26.01.2007 17:55
паркинги има и по съпоставени към заплатата на европееца са по евтини от нашите ...
обаче ... градския транспорт е безумно точен, бърз и удобен ... и основната част от него е метрото (после трамваи и накрая автобуси)
Живял съм в периферията на голям европейски град и нокога не съм имал нужда от кола (за самия град)
Това обаче е немислимо без метро и то метро с много добра мрежа ... само с автубуси нищо не става.