Преди да започна по темата, ми се ще да попитам уважаемите читатели: колко от вас са имали съмнителното удоволствие да повикат “майстор” в къщи? /Поставям думата в кавички поради естествените съмнения, които изпитвам към тази категория хора. Моите “майстори” не само че се справиха “блестящо”, но и ми искаха още 2500 лв. Нещо било криво, отишла повече боя… Останах с впечатлението, че цените на латекса са пряко свързани с курса на петрола на борсата в Ню Йорк. Но за това – друг път/. И колко ви взеха? А дали проверихте квалификацията ми, използвайки общовалидните и установени от Министерството на труда и социалните грижи критерии за оценка? А след това получихте ли фактура за извършения труд? И дали въпросните лица са платили данък, социална осигуровка и пр. върху полученото?
Питам не за да се намирам на приказка, а за да илюстрирам двойния аршин, използван при оценяването на труда. Доколкото мога да преценя от скромния си опит, повечето намират за съвсем естествено да плащат солени суми на въпросните “майстори” или на таксиметровите шофьори. Но когато стане дума за образованието – а, не! Какви са тези заплати, дето ги искат? Ми то бива ли така? А уроците? А отпуските? Ама ха!
Излиза, че 1000 – 1500 лв. са нормална месечна заработка на плочкаджия /нищо лично, просто този пример ми хрумна/, а 650 лв. са много за “даскал”? “Пазарът регулира заплащането, в зависимост от търсенето и предлагането”, веднага обясняват “експертите”.
“Да, ама не!”, веднага на свой ред цитирам един виден наш журналист, известен с подвижните си гръбначни прешлени. Пазарът регулира търсенето на общи работници по строежите и затова те не хващат за по-малко от 30 – 40 лв. на ден. А в случай с учителите размерът на заплащане е установен административно и едностранно от правителството. И няма нищо общо с ръста на цените или с инфлацията. А ако искаме да използваме пазарните критерии, трябва да си припомним колко струва един т. нар. частен урок. Без да си кривя душата, аз плащам по 15 лв. за астрономичен час. Чувал съм и за много по-високи тарифи, но предпочитам да говоря само за неща, които познавам.
И какво излиза? При средно 20 часа седмично в училище, при една минимална цена от 10 лв. на учебен час /45 мин./, се получават 200 лв. седмично, или над 800 лв. месечно брутно възнаграждение. А при 15 лв. на час - над 1200 лв. Тогава какъв е проблемът? Аз лично оставам с впечатлението, че исканията на учителите са повече от скромни.
Съзнателно не споменавам необходимостта от реформа на образованието. Това не е нещо ново и стои на дневен ред от поне 25 години. Но все ми се струва, че с нея трябва да се захванат не учителите, а онези симпатични лелки и чичковци, които седят в Народното събрание. А родителите, вместо да се сърдят на протестиращите учители, да си запитат народните представители, за които са гласували, какво, аджеба, ще направят, за да стане училището поне малко по-поносимо.
19.10.2007 10:44
Та ако приемем , че те дават скромните 4 часа т.н. уроци на частно следват , че те годишно прибират 24960.00 левчета , като им признаем необходимо присъщите разходи и сметнем данъка той се оформя за около 3893.76 , ако изобщо са решили че законите в тая държава важат и за тях би следвало да се се регистрирали със собствен булстат / глобата , че не са го сторили е заформена около 3000лв/ ще си внесат и осигуровки за да доизравнят с годишната декларация 1440.00 или месечно трябва да довнесат на хазната или на всички нас 444.48лв. Е обяснете ми те що ме крадат, като не ги внасят? Щото са учители ли? Щото са по-умни от мен ли? Чиста проба това си е КРАЖБА. СИВА ИКОНОМИКА и всички останали думички с които наричат и Косьо Самоковеца. Нищо, че са в малки размери. Апропо искам да обявя една кампания започната от НАП да привикват фирмите и да ги глобяват за еднодневни срокове , който всички са наясно че не е възможно да се спазят . Защото ако всички фирми се опитат да ги спазят НАП неможе да поеме декларациите. Глобяват за време когато софтуера им изобщо не е работил, но ние няма как да го докажем и чинно си плащаме глобите , за да има пари за учителите. А кой ще глоби учителите за това ,че не са се регистрирали като сомаоосигуряващи се лица, не са си подавали декларации и т.н.
Дори да махнем данъците ето примерните глоби:
Булстат : до 3000.00
Декларация за започване на дейността - 50.00
Декларация обр. 1 , за всеки месец : - 50.00
Годишна декларация обр. 6 : - 50.00
Деклариране с невярно съдържание или недекларирани доходи мин. 1000.00
Неиздадени касови бележки – около 800.00 лв е минимума.
Няма договор и касов апарат - изобщо няма да ги коментирам сумарно отиват в хиляди.
Сумарно за една година примерно - 5 500.00
Лихвата за невнесени данъци е около 14% - грубо сметнато - 500.00 лв
Лихвата за невнесени осигуровки е около 24% - 300.00. лв
Я да теглим чертата като бакали щото сме пости , не сме толкова интелигентни като учителите : 11 633 .00 на месец : 964.42лв укрити вноски към бюджета
Ако погледнем от страната на чистата им печалба щото държавата не ги е закачала : 500.00 / заплатата им / + 964.42 = 1 469.42 всеки месец !!!!!!!!!
Пак ще попитам. Защо ме крадат учителите ? Защо държавата им позволява да крадат? По привилегировани ли са.
19.10.2007 11:05
19.10.2007 11:17
19.10.2007 11:24
За целта ни трябва властта – цялата – законодателна, изпълнителна, съдебна, медийна – ние да пишем законите /с право да свикваме референдуми/, ние да ги прилагаме /като избираме и отзоваваме Глав. прокурор, Върх. съдии, "шерифите"/, ние да си говорим чрез медиите /а не да ни облъчват едностранно/, да избираме и отзоваваме министри - на финансите, образованието и др. /така е в много американски щати/.
Можем да го направим заедно – с политическа стачка, за няколко месеца. Тогава ще се роди България. С тия на главата и лекари, и учители, и пенсионери и горски стражари ще получите огризки под масата или във всеки случай много по-малко от това, което ще имате при власт на всички граждани. Да се самоорганизираме като граждани – вън от всякакви партии, синдикати и др- посредници – по най-простия начин - нещо такова http://edname4ta.dir.bg/_wm/diary/diary.php?did=274194&df=46&dflid=3
freeinf@gmail.com
Не познавам учител, който да дава по четири часа уроци на ден. Това, като му се прибави към седмичния норматив, означава, че има 52 преподавателски часа(минимум). И само който не е говорил шест часа с леки прекъсвания, само той не знае как дишаш и как ти се чувства сърцето след подобно приключение.
Работата след училище е допълнително натоварване и е винаги за сметка на здравето. Защото подготовката за следващия ден никой не може да я направи вместо теб. Домашните няма кой да провери заради теб...тестовете, няма кой да ги набере ...и да не продължавам...А учителската професия е феминизирана отдавна заради непривлекателната заплата, а знаем колко " се плаща" за домакински труд в кухнята и колко време отнема той.
Получава се един омагьосан кръг: работим, за да поддържаме живота, купуваме лекарства, за да можем да работим; подлагаме на риск семейните си отношения, защото нямаме време за общуване у дома...
Всеки може да влезе в ролята на критик на професия, която не познава отвътре. А от педагогика разбира всеки. За съжаление:(((
19.10.2007 12:24
Иначе Бойко Борисов ще оправи работата. Чух, че сам щял да им плаща надбавки всеки месец. Лошото е, че другите му пречат!
- нека работното им време в училищата да е както на останалата администрация - от сутрин до вечер - като през това време там те ще преподават, ще се подготвят за следващите уроците, ще проверяват контролни и прочие - но това ще става във училище, т.е. няма да тичат в къщи или в частни училища да дават частни уроци
Ха тогава и насила няма да можете да накарате учител на държавна работа да дава частни уроци.
А който иска да работи на частно - да работи!
Но легално и без да има право да е и в държавно училище.
Но това е само част от целия проблем . . .
19.10.2007 15:32
19.10.2007 15:38
Нищо против стачката им нямам, но всяко нещо си има граница. Айде стига толкова, да влизат в часовете и да си изпълняват задълженията, а не децата да са на улицата. Ако са в частна фирма, дали ще стачкуват? А онези които работят в частни фирми и са с 200 лева заплати, на кого да се оплачат, на арменския поп ли? Бясна съм, никога не съм писала толкова резки коментари, за което моля да бъда извинена.
Хубав ден желая на всички.
20.10.2007 11:12
20.10.2007 13:18
Ами та това е изтъкана от злоба, мръсотия и злъч жена, която едва ли може да възпита децата ни. Тя не знае какво иска, а камо ли да даде нещо позитивно на децата. Това е жена която е в не добро психично състояние, и не трябва въобще да възпитава и преподава на деца. Мястото й не е в училището. Къде, който както иска да си го интерпретира. Ето това е страницата й: http://sekirata.blog.bg/ Това не може да бъде учител, а познавате ли истински учители? Онези които дават душата си за децата, да ги научат и направят достойни граждани на страната си, и всеки един от тях да може да се именува "Човек" с главно "Ч", и да се гордее с това.
И друго...щом толкова ви пречат частните уроци...ами че те не са задължителни...аз как съм успял да влеза според вас??? Една минута нямам на частен урок, а в момента уча в университета, който тази година е с най - висок бал...да именно безизвестния СВУБИТ, който дори не е елитен според разбиранията на всички учили преди 20 години...да но ситуацията се мени. И колкото по - скоро се отърсите от злобата си и разберете, че живеем в динамично време, толкова по - скоро може и да се оправим. Друг е и въпроса "Защо позволявате на вашите деца вместо на училище да ходят по кафетата?" но това сами си го решавате.
Айде стига толкова съм писал и дайте да се замислим един път поне и да подкрепим наистина ближния, а не да се чудим как да му подлеем вода...така наистина до никъде няма да го докараме!!!
подаряват учители от Велико
Търново.Но не са я донесли.
Затова ще провеждат митинги
и през следващата седмица,
докато им узрят тиквите
Като почнаха стачката,
управляващите посочиха
цифра за средна заплата,но
учителите,които искат 100
% не само ги нарекоха лъжци.
Посочиха че е 325 лева
дадоха 650 лева не ги искат
ще стачкуват, докато им узреят
тиквите и се проведат
предсрочни избори.
А тези местните ще
провалят,като в училищата
не ги разрешат.
Да се проведат от
новите управници
От своя страна тиквите
решили,докато не свърши
стачката да не зреят.
И децата не учат!
Виновен за зелените тикви?
Едно съображение: тикви не
внасяме,а това е причина за
недостиг на зрели тикви тази есен
zaw12929
20.10.2007 23:16
1. Не си купувам нов компютър - изобщо. Карам 10 години със стария.
2. Поради това нямам възможност да сложа нова операционна система и следователно не мога да я преподавам на учениците, защото не я познавам.
3. Същото от т. 2 важи и за другите приложни програми, които трябва да преподавам.
4. Сам се сещаш, че всичкият софтуер, който изобщо ползвам е краден. Тъй както и мене са ме окрали с тази ниска заплата.
5. Тестовете, които трябва да дам на учениците, не ги давам, защото и училището е окрадено (тия дни в пресата се появи информацията, че 15-20 % от парите за училищата изобщо не стигат до тях). Поради тези кражби (да не говорим, че парите за образование изобщо са си малко) няма пари в училище нито за нов тонер, нито за нова хартия за принтера в компютърния кабинет. Поради това аз нито мога да отпечатам тестовете, които няма да дам на учениците, нито мога да ги науча как се работи с принтер (нещо, което е застъпено в ДОИ - Държавни Образователни Изисквания).
6. Няма да дам и от личния си доход от 258 лв. за септември да отпечатам въпросните тестове. Ха сети се защо!
7. Няма да отида в никой български или чуждестранен университет да повиша квалификацията си колкото и да ми/ви се иска това. Имаш ли представа колко често трябва да обновявам знанията си в областта на ИТ-технологиите и колко струва това?
8. Да не говорим за други "глезотии" като лек автомобил, собствено жилище, летни или зимни курорти, лекарства, нови дрехи (в смисъл на прилични, не Версаче), които също няма да си купя и от които също имам нужда както и ти имаш нужда.
И при всичко това, което няма да направя със заплатата си от 258 лв. ти ми казваш да си гледам работата!!!
А аз ти казвам, че ще я гледам, въпреки заплатата от 258 лв. Само че ще я гледам като за 258 лв. И в другото време вместо да подготвям нови уроци или тестове, или да изучавам нови програми, аз ще търся начин да изкарам на частно допълнителен доход. Защото може да си сигурен, че от компютри и електроника разбирам много повече от тебе (още от преди да се родиш!) и не разчитам на хора като тебе да ми дават акъл и да ми определят доходите.
За това вместо да пишеш глупости, вземи та стани един учител по каквото там те бива, пък тогава седни да пишеш да видим тогава как ще разсъждаваш и какво ще пишеш.
Защото на чужд гръб и сто тояги са малко.
А, и още нещо: Крайно време е българинът да разбере, че в пазарната икономика образованието е скъпа инвестиция (и като пари, и като собствени усилия)!
Образованието през социализма беше също като парното и здравеопазването - всички го плащат, а само някои го ползват. А сега, в пазарната икономика, трябва да плаща онзи, който ползва. И следователно и образованието, и парното, и здравеопазването стават все по-недостъпни за за все повече хора. От което произтичат и всички проблеми в системата. Калпавите управници само засилват проблемите без да могат да ги решат.
А за тия пари, които получават учителите, можеш да получиш само диплома, но не и знания. Обясних ти по-горе защо. Което и става на практика.
21.10.2007 06:50
Така, че не говори за икономиката в България, подготви се по специалността си, за да си заслужиш парите. Ако си в чужбина, няма да вземаш и колкото наша чистачка в училището.
Тук удари на камък. Аз се занимавам с информатика от 21 г. Мисля, че познавам в детайли проблемите в бранша. Колкото до заплатите – смятам, че заплата от 650 лв. Е напълно достатъчна и достойна за трудът ти! Това да искаш 790 лв. – няма лошо, но на този етап не я заслужаваш! Не си мисли, че като напишеш точките, които си изредил някой ще ти повярва! Сигурен съм, и 1500 лв. Заплата да имаш – пак няма да дадеш пари за софтуер, а ще си го вземеш на черно. Колкото до компютрите в училищата – и това не е вярно, в повечето училища по разни програми обновиха повечето компютри служещи за обучение, примерно и в нашия град, който съвсем не е от големите, повечето училища имат добри компютри в кабинетите си по информатика! Тестовете са въпрос на желание, дори и да нямате копирна машина има и други варианти, предполагам ги знаеш не по зле от мен, колкото до принтерите – не това е най-важното, даже бих казал, че е излишно! По отношение повишаване на квалификацията – и това е блъф! Жена ми също е учителка и намира възможности да ходи по програми за повишаване на квалификацията, които се заплащат по разни европейски програми – е трябва да се търси, който търси намира! Колкото до глезотиите – при доход от 650 лв, на месец – ако и двамата в семейството сте учители – стават 1300 без лекторските – мисля, че е съвсем прилично! А апартамент, предполагам, че нямаш защото сигурно не живееш в родния си град, затова не се оплаквай! Просто всички останали не пасем трева, и ние живеем в същата държава, където и ти, и не си мисли, че можеш да заблудиш някого!
Некадърния учител и с малка заплата и с голяма заплата си е все некадърен!!!
Мога да ти дам и пример:
Мой познат, заможен човек, има две дъщери, които ги изпрати да учат в частен лицей в София срещи скромните 4000 евро на година на дете (общо 8000 евро годишно!). И не можах да повярвам, като видях дъщерите му на кандидатстудентските курсове по математика с Софийски университет, а освен това децата по вземали и частни уроци по математика от някакъв професор. Резултата – не бяха приети в СУ, а в НБУ! Това е нашето частно средно образование!
Не ми говорете, че обучението било задължително свързано с парите – господа, това не е вярно!
21.10.2007 11:24
Какндидат -студентът зубри теми наизуст, което му е във вреда. По-добре като не го приемат тази година, за следващата да се подготви сам. Библиотеките и Интернет са пълни с иформация за всичко. Но не. Наготово е по-лесно. Това е цялата работа.
21.10.2007 11:43
Величка
21.10.2007 11:56
21.10.2007 12:17
21.10.2007 12:33
21.10.2007 13:45
Я стига бе, хора, ами професора в момента взема по малко от заплатата която искат синдикатите за в образованието за чистачката. Голямо сравнение - чистачка с основно образование и професора. Вие сте големи майтапчии. Що не спрете да ги дрънкате, и малко да се замислите. Живота не е само компютри.
Оня господин който не е доволен от неговите 258 лева, що не хване метлата, по ще му отива, а не да се жалва, че не си знаел урока и не можел да го преподава. Ами има чистачки които могат да работят по-добре от него на компютрите сигурно.
Я стига сте се дрънкали, ами вземете се хванете за работа, па я свършете. Явно имате много време за глупости, щом ги дрънкате в интернет пространството.
Учители, сричащи, злобни, мислещи само за пари - ще възпитават бъдещото поколене на Р. България! Ако вътре, дълбоко в душата си го нямаш доброто и онова което можеш да дадеш от себе си на децата, то никога няма да бъдеш истински учител, никога не можеш да бъдеш такъв. Затова в миналото е имало - Заслужил учител. Колко от Вас, дами и и господа могат да кажат - Аз съм заслужил учител?
21.10.2007 13:57
21.10.2007 14:00
До анонимен...стискам ви палци да спечелите това, което искате. А за останалите, които сте толкова компетентни във въпросите против високите заплати...на вас ви стискам палци никога да не ви се наложи да работите за 300-350лв и в същото време да сте отговорини пред цялото общество!!!
ЛЕК ДЕН...продължавайте си така...явно е верен оня виц за българите в ада. Ето затова напуснаха една голяма част от младите в България...жалко че сте ограничени в своята злоба и не го забелязвате. Явно ви е добре само да коментирате....и то ако може само против нещата да говорите най - добре ще е!!!
Нямам пряко отношение към учителите, но вече съм бил досега на единия национален митинг...все пак и мен учител ме е изучил...а при вас злобарите май не си е свършил добре работата щом сте толкова против да взимат по - добри заплати...
След като стандарта на живот е европейски, то смятам, че и заплатите трябва да са такива - европейски.
Всички смятаме, че "Горе" има корупция,, че се краде, и в основата на това е и нашата бедност. Сигурно е така, не споря.
Но трябва да се направят промени не само за учителите, а и за целия народ, а как да стане това? Иска се много трезва преценка, мъдрост и комбинативност граничещи с чистота на ума и душевен морал. Това е. Е има имного други елементи, които са необходими за изпълнене на тези т.нар. реформи.
21.10.2007 14:50
По закон не може да се повтаря първи клас, дори детето да не е усвоило правописа. Преди такива деца са ги оставяли на "лятна работа". През лятната ваканция се е работело допълнително с онези, които по болест или други причини са изтървали учебен материал или просто не са били психически готови за това ниво на обучение. Ето откъде може да се намери допълнителна работа за пенсионерите. Докато учителите са в отпуск. И без това училищната база през лятото не се използва. Има пенсионери, които биха могли да спомогнат ограмотяването на децата, без да са били учители. Просто го могат. И ще им е приятно да общуват с млади хора. И по- малко ще мислят за неясното бъдеще и болестите си. Но- няма пари. Хайде друго- родителят да даде на пенсионера, особено ако е специалист по предмета сумата за един лекторски час, не я знам, май е 3.30 лв, вместо 15 лева за частни уроци. И да ползва празното училище. Защо не и физкултурния салон. Защо не и библиотеката, защо не и празните зали на близкото читалище, където сега има пунктове за спортни залагания и партийни клубове, които плащат минимален наем или изобщо не плащат?!
След това да продължим с лекарите. После - с театъра, музиката, изобразителното изкуство...
КУЛТУРАТА и ЗНАНИЕТО. "Народността не пада, там гдето знаньето живей"- замисляли ли сме се над това?
Едно по едно. Но да почнем с науката, защо не?
Да се обединим и вземем държавата си от бандата - тя няма да пусне кокала, докато е на власт, а ние „отдолу” се борим поотделно и само със синдикални искания. Да искаме политически права - за пряка гражданска власт /преди партиите/. Това ще освободи България. Останалото е измама, господа синдикалисти. Да се самоорганизираме в движение за пряка власт - вън от партии и синдикати, които ни рзделят и охраняват режима, искайки само хляб, но не и властта от едни узурпатори, отстранили цял народ от управлението на собоствената му съдба. Без власт ще си останем просяци и ще получавама само подаяния /взети от други просяци/. Само заедно става - включете се http://edname4ta.dir.bg/_wm/diary/diary.php?did=274194&df=46&dflid=3
Произходът на думата "партия" идва от латинската дума "парт", което означава "част" от нещо. Или с други думи казано, една част от обществото се отделя и се противопоставя на всички останали, за да... Познайте за какво! Нашите партии са много показателни примери.
21 анонимен много ясно е казал какво и защо не прави, въпреки че иска и може да го прави. Но го е поднесъл по начин, който немислещите злобари не могат да разберат. Или не искат да признаят фактите. Защо ли?
В един друг мой постинг (http://vmitkov.blog.bg/viewpost.php?id=123157) обясних защо ИСТИНСКАТА реформа на българското общество трябва да започне с образованието. Дадох и пример до какви резултати са довели по-големите инвестиции в образованието - до това, което сега наричаме българско Възраждане.
Но когато човек е именно невеж (защото някой му е внушил, че образованието е лошо нещо), или е прост (тоест не желае или не може да се учи), той нито може да разбере проблемите на цялото българско общество, нито на учителите в частност, нито може да осъзнае вредите, които нанася на българския народ и българската държава сегашната тройна коалиция. И му остава единствено да търси виновните там където не са. Или да завижда и да злобее.
Невежите и простите хора са винаги злобни и завистливи и никога не проявяват разбиране или милост, защото те не могат да се поставят на мястото на другия. Те не могат да разберат (независимо дали са управляващи държавата, дали имат частен бизнес или са просто роби на другиго), че когато плащаш на някого някакви пари ти директно му казваш какво очакваш от него за тези пари. Разбира се, че има хора, на които колкото и много да им платиш, те не могат да дадат повече от това, на което са способни. Но повечето знаещи, можещи и интелигентни хора ще ти дадат точно толкова, за колкото си им платил.
Или с други думи казано първичното е заплащането. И когато то е осигурено, съответните кадри лесно се намират. Ако заплащането е ниско - и кадрите ще са или калпави, или немотивирани. Ако заплащането е високо - калпазаните лесно могат да бъдат отстранени и заместени със съответните хора, но не повече!
От където следва, че ако искате повече и по-добре образовани хора, са нужни повече инвестиции в образованието. А щом инвестициите не само се орязват, но и се окрадват, това означава недвусмислено, че управляващите искат необразован народ. А необразованият народ е..., но това е друга тема.
22.10.2007 13:02
19.10.2012 08:13
25.10.2012 05:20
25.10.2012 21:24